Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2307/3569
Title: Diasporic engagement in the educational sector in post-conflict Somaliland : a contribution to peacebuilding.
Authors: Hoehne, Markus
Keywords: diaspora
education
post-conflict
peacebuilding
Somaliland
qurbajoog
waxbarasho
dagaal kaddib
nabad sugig
Somaliland
diaspora
istruzione
dopoguerra
peacebuilding
Issue Date: 2010
Publisher: University of Jyväskylä , Diaspeace Project
Type: article
Journal: Diaspeace working paper, n 5
Call Number: Originale conservato presso il Centro Studi Somali (http://host.uniroma3.it/centri/CentroStudiSomali/index.php)
Pages: 67
Abstract: This working paper provides a background to the rebuilding of the educational sector in Somaliland, which had been completely destroyed during the civil war, developed again from very modest beginnings in the early 1990s. Arguably, the educational boom in the country is part of the second phase of peacebuilding, which began around 1997 and still continues. It involves extensive diasporic investments in the form of economic and social remittances. The case-study section in the second half of the paper presents two universities founded by diaspora and local actors. The study concludes that, on the one hand, diasporic engagement in education has a peacebuilding effect in so far as it provides opportunities for a peaceful and potentially prosperous future for many youngsters and facilitates the transnational exchange of ideas and visions related to social development and tolerance. On the other hand, however, follow-up prospects for most graduates are currently missing. The structural transformation from a war-torn to a peaceful society in Somaliland is endangered by unemployment, poverty, and a lack of government planning.
Qoraalkaani wuxuu ka hadlayaa dibudhisidda qaybta waxbarashada ee Somaliland, oo gebi ahaan burburtay xillaga dagaalka sokeeye, oo di u kobocday billowga 90meeyadi. Taasina waxay astaan u tahay nabadgelyada dalka ku soo noqotay. Qoraalku waxuu ka hadlayaa 2 jaamacadood oo maalgeliyeen shacbiga iyo qurbajoogta.
Questo documento fornisce lo sfondo della ricostruzione del settore educativo in Somaliland, completamente distrutto durante la guerra civile e sviluppato di nuovo agli inizi degli anni '90. Probabilmente, il boom di istruzione nel paese è parte della seconda fase del consolidamento della pace, iniziato intorno al 1997 e ancora in atto. Questo comprende ampi finanziamenti provenienti dalla diaspora sotto forma di somme economici e sociali. Il caso analizzato nella seconda parte del documento presenta due università finanziate da attori locali o dalla diaspora. Lo studio conclude che, da una parte, il coinvolgimento della diaspora nell'educazione ha un effetto di consolidazione della pace, in quanto crea la possibilità per un futuro pacifico e potenzialmente prospero per molti giovani e favorisce lo scambio transnazionale di idee riguardanti lo sviluppo sociale e la tolleranza. Dall'altra parte, comunque, mancano attualmente le prospettive per la maggior parte dei diplomati. La trasformazione da società devastata dalla guerra a società pacifica in Somaliland è messa a repentaglio dalla disoccupazione, dalla povertà e dalla mancanza di una pianificazione statale.
URI: http://hdl.handle.net/2307/3569
Rights: https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/36879
ISSN: 1798-1689
Language: en
Appears in Collections:Articoli - Maqaallo - Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Diasporic engagement in the educational sector in post-conflict Somaliland.pdf950.7 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Recommend this item

Page view(s)

164
checked on Nov 21, 2024

Download(s)

131
checked on Nov 21, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons