Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2307/40440
Title: Emerging Technologies and Their Influence on Business Model Dynamics: Case Studies of 3D Printing in the food Industry
Authors: Flammini, Serena
Advisor: Lucchetti, Maria Claudia
Mortara, Letizia
Keywords: Emerging Technologies
Business Model
3D Printing in the food Industry
Issue Date: 12-May-2017
Publisher: Università degli studi Roma Tre
Abstract: The commercialisation process of a technological innovation is a complex process that has mainly been studied within emerging industries. However, there are fewer studies on business models to commercialise emerging technologies in established markets, although frequently mature industries represent core sectors in the whole economy. Within this context, business models and their innovation can be of strategic importance for new ventures to commercialise their innovations and achieve competitive advantages. After an extensive review of the literature, this thesis offers an understanding on how business models are framed in the commercialisation processes of a new technology (i.e. 3D printing) in an established industry (i.e. the food industry). The literature highlighted that the role of collaboration, as well as the innovation of the business model, can be of great importance in the ability of new ventures to commercialise their products and services. A conceptual framework was developed on the relevant themes that emerged in the review of the literature. It combines: 1) the technology commercialisation and 2) the commercialisation strategy literatures; 3) the (collaborative) business models literature as well as 4) the issues encountered in business model innovation literature. This framework was initially developed as an a priori set of constructs to act as guidance for the study. The framework was then reconfigured according to the empirical findings that emerged from the cross case study analysis of 13 emerging technology-based organisations (i.e. 3D printing organisations) operating in an established market (i.e. the food industry). Through this research journey, a number of patterns emerged with regard to the links between strategic choices and specific business model solutions, the business model archetypes and the influence of the new technology on the business models, and the role of collaborations in the above mentioned contexts. Further patterns emerged concerning the business model innovation processes of emerging technologies organisations and their evolution mechanisms (i.e. triggers and degree of innovativeness). These results provide useful insights not only for academics, but also for practitioners who require an overview on how business models are framed and developed in the commercialisation of emerging technologies in established industries.
Il processo di commercializzazione di un’innovazione tecnologica è un processo complesso, che è stato principalmente studiato all’interno di industrie emergenti. Tuttavia, non sono ancora molti gli studi che affrontano i modelli di business adottati da aziende innovative per la commercializzazione di tecnologie emergenti in mercati consolidati, sebbene molto di frequente, industrie mature rappresentino settori strategici per l’intera economia. In questo contesto, lo studio dei modelli di business e la loro innovatività può essere di importanza strategica per nuove imprese che vogliano commercializzare le loro innovazioni per perseguire vantaggi competitivi. Questa tesi, dopo aver presentato un’ampia panoramica della letteratura esistente sulla tematica, offre una possibile comprensione di come i modelli di business vengano definiti nei processi di commercializzazione di una nuova tecnologia (i.e. 3D Printing) in un determinato tipo di industria matura (i.e. industria alimentare). La letteratura ha inoltre messo in luce il ruolo delle collaborazioni così come quello dell’innovazione nei modelli di business, come elementi di rilevanza cruciale nel supportare aziende innovative nei processi di commercializzazione delle loro tecnologie. Nella presente tesi è stato sviluppato un ‘framework’ concettuale sulle tematiche rilevanti emerse nel corso dell’analisi della letteratura. Tale ‘framework’ associa: 1) la letteratura sui sistemi di commercializzazione delle tecnologie, 2) e sulle strategie di commercializzazione; 3) la letteratura riguardante i modelli (collaborativi) di business, nonchè quella relativa 4) alle aree rilevanti nella letteratura sulle innovazioni nei modelli di business. Questo ‘framework’ è stato inizialmente sviluppato come insieme di costrutti stabilito in un modello a priori utilizzato come guida per lo sviluppo dello stesso lavoro di ricerca. Successivamente questo ‘framework’ è stato riconfigurato alla luce dei risultati empirici emersi dall’analisi di 13 casi studio. Attraverso questo percorso di ricerca sono emersi una serie di patterns sia per quanto attiene le connessioni tra scelte strategiche e modelli di business, sia per quanto riguarda gli archetipi di modelli di business e l’influenza delle nuove tecnologie su questi ultimi, che per quanto concerne il ruolo delle collaborazioni in entrambe le circostanze sopra delineate. Ulteriori patterns sono stati individuati sia circa i processi di innovazione nei modelli di business che nei loro meccanismi evolutivi (i.e. ragioni di cambiamento e grado di innovatività). Questi risultati forniscono spunti di riflessione utili non solo in ambito accademico, ma anche in ambito professionale per coloro che vogliano avere una panoramica di come i modelli di business di imprese tecnologiche vengono sviluppati per commercializzare le loro tecnologie in un mercato consolidato.
URI: http://hdl.handle.net/2307/40440
Access Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:X_Dipartimento di Studi Aziendali
T - Tesi di dottorato

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